مراحل دوستی در کودکان
بخش اول
در دوران کودکی دوستی و بازی از اهمیت زیادی برخوردار است و در بسیاری مواقع شرایط رشد بهینه کودک را فراهم می آورد .
کودکان به دنبال دوستانی هستند که شبیه خودشان باشند یعنی هم سن و هم جنس بوده و علایق مشترکی داشته باشند.
دوستی باعث می شود کودکان هم فکری ، کمک و معاشرت را یاد بگیرند و نسبت به خودشان نیز احساس بهتری داشته باشند . موضوعی که اهمیت دارد این است که دیدگاه ما نسبت به دوستی در سنین مختلف تغییر می کند و بر اساس ان اعتقادمان دوست پیدا می کنیم و در سنین مختلف انواع دوست یابی را تجربه می کنیم .
۳ تا ۷ سالگی ؛ مرحله همبازی موقت
مراحل دوستی در کودکان ۴ مرحله است و همبازی موقت اولین مرحله از این فرایند است .
در این سطح از دوستی تمایز نایافته ، کودکان خودمحور هستند و نمی توانند دیدگاه دیگران را در نظر بگیرند ؛ آنها معمولا فقط به آنچه خود از یک رابطه می خواهند می اندیشند .
بیشتر کودکان بسیار خردسال دوستان خود را بر اساس نزدیکی فیزیکی تعریف می کنند و تنها برای ویژگی های مادی یا فیزیکی آنها ارزش قائل می شوند .
مثال : ” او در خیابان ما زندگی میکند ” ، ” او بازی پاور یا رنجر را دارد ” .
منبع : روانشناسی رشد و تحول انسان ؛ سالی وندکاس الد ، روت داسکین فلد من ؛ ترجمه داود عرب قهستانی و همکاران .